arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call
De 20ste editie

E-mail benchmark 2023

Daar is hij weer: de 20ste Deployteq E-mail Benchmark 2023! In deze jubileum editie krijg je de meest volledige resultaten van e-mailmarketing en mobile marketing. Je leest hoe e-maildata zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Ook nieuw dit jaar is een extra toegevoegd hoofdstuk over benchmarking in online advertising. Want jouw online campagnes omvatten meer dan alleen e-mail. De benchmark is een must-read voor marketeers, dus lees snel verder!

e-mail benchmark 2023

De belangrijkste resultaten

KPI’s als accepted rate, verzenddag & -tijd, click through rate en click to open rate zijn belangrijk om het resultaat van jouw campagnes te meten. Het succes hangt af van een aantal factoren. Denk daarbij aan de gekozen doelstellingen, de doelgroep, welke type organisatie je bent en welke type boodschappen je stuurt. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit de benchmark!

Vijf belangrijkste highlights

  • De afgelopen jaren raken onze inboxen steeds voller en wordt de ontvanger selectiever met welke e-mails zij wel of niet interacteren. De click through rate is gedurende 20 jaar gehalveerd: van 6,65% in 2008 naar 3,04% in 2023.
  • De accepted rate – de wijze waarop een e-mail in de inbox succesvol wordt afgeleverd – is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Deze KPI wordt steeds belangrijker om het succes van e-mailcampagnes te meten. De accepted rate is van 96,70% in 2008 gestegen naar 99,66% in 2023.
  • Met de invoering van de Mail Privacy Protection door Apple worden KPI’s als click through rate en conversies de meest gebruikte indicator van campagnesucces. De open rate wordt als KPI onbetrouwbaarder. Daarom is dit jaar voor het eerst onderscheid gemaakt in e-mails die inclusief én exclusief door ‘machines’ worden geopend.
  • Het kanaal e-mail is en blijft het belangrijkste kanaal binnen de omnichannel strategie. Het is een essentiële schakel tussen verschillende kanalen. Naast e-mail zijn social media en de website de meest gebruikte marketingkanalen.
  • Het gebruik van mobile marketing (denk aan SMS en pushberichten) is het afgelopen jaar enorm gestegen. Vrijdag is de meest populaire verzenddag om SMS-berichten te sturen en maandag om pushberichten te sturen. De gemiddelde click through rate voor SMS is 22,87%.
Interactie mail mobiel

Twee keer zoveel interactie op mobiel

Opvallend is dat ontvangers op mobiel bijna twee keer zo vaak e-mails openen en klikken als op desktop. Als je dit vergelijkt per sector, dan is de B2B sector verantwoordelijk voor een click through rate van 2,31% op mobiel en 1,62% op desktop. Voor de B2C sector geldt dat mobiel verantwoordelijk is voor 1,97% en voor desktop is dat 1,01%.

Onze tip: neem jouw e-mailtemplate voor mobiele ontvangers eens onder de loep. Zijn de e-mails die je stuurt responsive en geoptimaliseerd voor mobiel?

Wat is het ideale verzendmoment?

Net als voorgaande jaren is er onderzoek gedaan naar het meest optimale verzendtijdstip van e-mails. De populairste verzenddag voor 2023 is donderdag (17,08%) en de minst populaire dag is zondag (11,24%). Dit geldt voor B2B en B2C. Kijkend naar het resultaat dan zien we dat de open rate op de donderdag het hoogst is, namelijk 29,24%. Ook het aantal kliks liggen op de donderdag iets hoger dan op de andere dagen, namelijk 3,17%. De zaterdag scoort qua open & click through rate gemiddeld het laagst.

Meer interactie in de avonduren

“Er bestaat geen dieaal verzendmoment. Test hoe jouw doelgroep reageert op verschillende verzendmomenten.”

De meeste e-mails worden overdag tijdens kantooruren verstuurd. Voor B2B geldt dat de meeste e-mails om 09:00 uur worden verstuurd en voor B2C is dat 12:00 uur. Als de click through rate een belangrijke KPI is, dan wordt er vooral in de avonduren veel interactie getoond in de e-mails. De hoogste gemiddelde click through rate wordt gezien om 21:00 uur (4,97%).

statistiek transactionele emails
Transactionele e-mails

De relevantste e-mails die je stuurt

Transactionele e-mails zijn e-mails als reactie op gedrag van de klant. Denk bijvoorbeeld aan aankoopbevestigingen, facturen, een download, offerte aanvraag, inlogaccount registratie, aanmeldbevestiging, etcetera. Transactionele e-mails laten vaak hoge engagement zien. In de afbeelding links zie je de gemiddelden voor 2023.

Onze tip: transactionele e-mails zijn ideaal om een klantrelatie op te bouwen en daarom onmisbaar in jouw e-mail strategie. Nog te vaak worden transactionele mails onderbenut terwijl dit vaak de best presterende e-mails zijn.

Liggen jouw resultaten in lijn met de benchmark?

In deze blog hebben wij een aantal highlights gedeeld uit de benchmark. Download de Deployteq E-mail Benchmark 2023 hieronder voor meer informatie, vergelijk jouw campagnes met referentiecijfers en krijg inzicht in jouw branche.

Download direct onze whitepaper over Deployteq Email Benchmark 2023

"*" geeft vereiste velden aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download de Deployteq Email Benchmark