De 20ste editie
Daar is hij weer: de 20ste Deployteq E-mail Benchmark 2023! In deze jubileum editie krijg je de meest volledige resultaten van e-mailmarketing en mobile marketing. Je leest hoe e-maildata zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Ook nieuw dit jaar is een extra toegevoegd hoofdstuk over benchmarking in online advertising. Want jouw online campagnes omvatten meer dan alleen e-mail. De benchmark is een must-read voor marketeers, dus lees snel verder!
KPI’s als accepted rate, verzenddag & -tijd, click through rate en click to open rate zijn belangrijk om het resultaat van jouw campagnes te meten. Het succes hangt af van een aantal factoren. Denk daarbij aan de gekozen doelstellingen, de doelgroep, welke type organisatie je bent en welke type boodschappen je stuurt. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit de benchmark!
Opvallend is dat ontvangers op mobiel bijna twee keer zo vaak e-mails openen en klikken als op desktop. Als je dit vergelijkt per sector, dan is de B2B sector verantwoordelijk voor een click through rate van 2,31% op mobiel en 1,62% op desktop. Voor de B2C sector geldt dat mobiel verantwoordelijk is voor 1,97% en voor desktop is dat 1,01%.
Onze tip: neem jouw e-mailtemplate voor mobiele ontvangers eens onder de loep. Zijn de e-mails die je stuurt responsive en geoptimaliseerd voor mobiel?
Net als voorgaande jaren is er onderzoek gedaan naar het meest optimale verzendtijdstip van e-mails. De populairste verzenddag voor 2023 is donderdag (17,08%) en de minst populaire dag is zondag (11,24%). Dit geldt voor B2B en B2C. Kijkend naar het resultaat dan zien we dat de open rate op de donderdag het hoogst is, namelijk 29,24%. Ook het aantal kliks liggen op de donderdag iets hoger dan op de andere dagen, namelijk 3,17%. De zaterdag scoort qua open & click through rate gemiddeld het laagst.
De meeste e-mails worden overdag tijdens kantooruren verstuurd. Voor B2B geldt dat de meeste e-mails om 09:00 uur worden verstuurd en voor B2C is dat 12:00 uur. Als de click through rate een belangrijke KPI is, dan wordt er vooral in de avonduren veel interactie getoond in de e-mails. De hoogste gemiddelde click through rate wordt gezien om 21:00 uur (4,97%).
Transactionele e-mails
Transactionele e-mails zijn e-mails als reactie op gedrag van de klant. Denk bijvoorbeeld aan aankoopbevestigingen, facturen, een download, offerte aanvraag, inlogaccount registratie, aanmeldbevestiging, etcetera. Transactionele e-mails laten vaak hoge engagement zien. In de afbeelding links zie je de gemiddelden voor 2023.
Onze tip: transactionele e-mails zijn ideaal om een klantrelatie op te bouwen en daarom onmisbaar in jouw e-mail strategie. Nog te vaak worden transactionele mails onderbenut terwijl dit vaak de best presterende e-mails zijn.
In deze blog hebben wij een aantal highlights gedeeld uit de benchmark. Download de Deployteq E-mail Benchmark 2023 voor meer informatie, vergelijk jouw campagnes met referentiecijfers en krijg inzicht in jouw branche.
Voor de 20ste editie van de benchmark werden ruim 3,6 miljard e-mails en mobiele berichten onderzocht welke met e-mail marketing automation platform Deployteq zijn verzonden. Dit met als doel de nieuwste en meest innovatieve manier te ontdekken om campagnes te optimaliseren.
Wij zijn resell partner van Deployteq en helpt klanten het beste resultaat uit het platform te halen. Heb je vragen of wil je samen met ons aan de slag om de resultaten van jouw campagnes te verbeteren en optimaliseren? Neem dan contact met ons op!