Netflix inspiratie
Heerlijk, op een vrije avond een serie kijken. Het zorgt voor ontspanning, maar zeker ook voor inspiratie. Sinds kort is op Netflex de serie ‘Abstract’ te bewonderen. In deze serie zijn creatieve en innovatieve talenten op de gevoelige plaat vastgelegd. Het gaat over kunst, functionaliteit en design. Met Abstract neem je een kijkje in de wereld van creatievelingen.
Je propositie, je verhaal, je geloof!
De ene aflevering is beter dan de andere. De ene is een visueel wonder en de andere zorgt voor meer inhoudelijke inspiratie. Aflevering 4 gaat over ‘architecture’ en deze aflevering heeft op een prachtige manier een marketingvraagstuk in kaart gebracht. Namelijk het overbrengen waar je als organisatie voor staat! Je propositie, je verhaal, je geloof!
Tijdens deze aflevering wordt het werk van Bjarke Ingels in beeld gebracht. Hij is architect van diverse toonaangevende gebouwen, ontdek zijn werk op http://big.dk/. Bjarke zorgt in zijn ontwerpen dat fantasie, een goed leven, functionaliteit en duurzaamheid gecombineerd worden. Hij ontwierp een bijzondere energiecentrale. De betreffende energiecentrale stoot geen giftige uitlaatgassen uit, maar is wel voorzien van enorme schoorstenen. Hoe kunnen we dan bewijzen dat de lucht echt schoon is? Door het gebouw te voorzien van een skipiste. Iedereen kan al skiënde naar beneden glijden en ontdekken dat de lucht schoon is.
Maar wat mij echt aansprak in deze aflevering, was de metaforische wijze waarop Bjarke de kracht van een goede propositie met aansluitende UPS’s in beeld bracht. De documentairemaker vertelt dat het meest gehoorde argument in de architectuur is ‘dat een gebouw slecht is, omdat het niet past in de omgeving’. Maar Bjarke heeft zijn eigen mening hier over. Hij zegt: “Als je kijkt naar Kopenhagen dan denk je aan rode bakstenen, rode daken, gebouwen met zes etages, puntdaken, etc. Maar als je mensen vraagt wat zij associëren met Kopenhagen, wat de stad uniek en bijzonder maakt, dan zijn dat de oude torens.”
Als elke architect en bouwer zich aan de regels had gehouden, dan zag Kopenhagen er veel anders uit. Saai, eentonig en zonder iets waar Kopenhagen aan herinnert wordt.
Wat heeft deze metafoor met marketing te maken? Alles! Als jij als organisatie niet toont waar mensen jou om herkennen, dan doe je mee met de grijze massa. Een plek waar je veilig zit, maar zeker niet opvalt. Het is dus van belang dat elke organisatie een ‘Eiffeltoren van Parijs’, een ‘Big Ben van Londen’, een ‘Toren van Pisa van Pisa’ bevat!
Dit zijn niet USP als ‘morgen gratis thuisbezorgd’ want deze ‘Eiffeltorens’ hebben meerdere organisaties al in bezit. Wat maakt jouw organisatie echt bijzonder? Dat zul je via elke uiting, elk kanaal en alle poriën moeten uitstralen. Een onderscheidende propositie met de juiste UPS’s zorgt voor een ultieme merkbeleving. Als we kijken naar merkbeleving, dan is dat één van de grootste factoren die invloed heeft op de salesfunnel. Voor de juiste branding is het van belang dat er een consistente stijl en boodschap wordt uitgedragen en dat de propositie en USP’s duidelijk gecommuniceerd worden.
Ben jij benieuwd of jouw merk opvalt tussen de rode bakstenen daken? Neem dan gerust een keer contact op, dan brainstormen we hier gezamenlijk even lekker op los!