Inhaken op piekmomenten: hoe doe je dat nu écht succesvol?
Je kent het vast: merken die succesvol inspelen op dagen als Black Friday, waarop zij vervolgens een torenhoge omzet realiseren. Vakantieparken die uitgebreid campagne voeren voor de ‘gezellige’ weekenden tijdens Hemelvaart en Pinksteren, met een bezettingsgraad van meer dan 90% als gevolg. Merken die een toffe inhaker verzinnen op 1 april, waardoor half Nederland een tijd lang over hen praat. Maar ook successen in de standaard perioden zoals Sinterklaas en Kerst liegen er niet om.
In de basis lijken veel campagnes op piekmomenten op elkaar, dus hoe zorg je er nu voor dat jouw marketing inzet opvalt en jouw merk eruit springt? De strijd om de aandacht van jouw doelgroep is immers nog nooit zo hoog geweest als nu! In deze blogpost vertellen we je meer over een succesvolle en unieke inzet van marketing op piekmomenten, in de vorm van een aantal handvatten. Zo kan je direct aan de slag! Lees je mee?
Voordat je begint met het ontwikkelen van een succesvolle campagne is het belangrijk om een aantal zaken duidelijk te hebben. Zo moet je weten wat je doel is, wie je graag wilt bereiken (je doelgroep) en hoe je je doelgroep het beste kan aanspreken (dus wat er voor je doelgroep relevant is). Van daaruit ga je verder met het ontwikkelen van je campagne. Met andere woorden:
Bepaal je doel.
Uiteraard begin je met het bepalen van je doel. Allereerst is het goed om te beseffen wat je met je merk wilt bereiken (bedrijfsdoel) en welke onderliggende doelen daaraan bijdragen. Van daaruit bepaal je wat je met de inzet van een unieke campagne wilt bereiken.
Nadat je je doel hebt geformuleerd is het noodzakelijk om inzichtelijk te maken wie je doelgroep is. Daarbij is het verstandig om de informatie die je over je doelgroep hebt te verrijken. Dat kan je op verschillende manieren doen:
Hier breng je in kaart op welke momenten je doelgroep naar jouw merk op zoek is (of kan zijn), waardoor je vervolgens een selectie kan maken van ‘piekperioden’ waarin het voor jouw merk belangrijk is om aanwezig te zijn en waar je op in kan spelen met een toffe campagne. Als je hebt bepaald op welke momenten je wilt inspelen dan kan je aan de slag met de ontwikkeling van de campagne zelf.
Hier breng je in kaart op welke momenten je doelgroep naar jouw merk op zoek is (of kan zijn), waardoor je vervolgens een selectie kan maken van ‘piekperioden’ waarin het voor jouw merk belangrijk is om aanwezig te zijn en waar je op in kan spelen met een toffe campagne. Als je hebt bepaald op welke momenten je wilt inspelen dan kan je aan de slag met de ontwikkeling van de campagne zelf.
Ontwikkel je campagne
Nu je weet in welke perioden het belangrijk is om aanwezig te zijn met jouw merk kan je gaan brainstormen over de inhoud van de campagne. Hierbij is een aantal factoren van belang:
Het idee dat je hebt werk je vervolgens uit in een concreet plan van aanpak, waarin je in ieder geval vastlegt:
Idealiter staat de campagne ook niet op zichzelf, maar denk je direct na over het vervolg om zoveel mogelijk effect uit je campagne te halen.
Als vaststaat wat je campagne gaat inhouden is het belangrijk om hieromheen passende content te ontwikkelen. Denk hierbij aan afbeeldingen die gebruikt kunnen worden binnen een Facebook advertentie of een bannerset die binnen AdWords of DoubleClick kan worden ingezet. Het klinkt misschien overbodig, maar uiteraard zorg je ervoor dat deze visuele content past bij je uitstraling en je bestaande huisstijl, zodat de link met jouw merk direct gelegd is.
Als je alle stappen hebt doorlopen en de campagne is uitgedacht en voorbereid, is het zover: je richt de campagne in. In de periode waarin de campagne loopt monitor je je resultaten dagelijks en stuur je bij waar nodig. In deze periode is het ook noodzakelijk om vanuit klantenservice direct te reageren op vragen, opmerkingen of suggesties. Zorg er daarom voor dat alle medewerkers ook op de hoogte zijn van de inhoud van de campagne en spreek af hoe er op een eenduidige manier met klantreacties wordt omgegaan. Als de looptijd is afgelopen evalueer je of je je doelen hebt bereikt en zet je je ‘lessons learned’ op een rijtje voor de volgende campagne. Zo leer je er ook nog van
Hopelijk heb je met deze handvatten een beeld van wat er komt kijken bij het opzetten van een concrete campagne en kan je nu zelf aan de slag! Veel succes en we horen het graag als je onze hulp nodig hebt.