TikTok marketing

Van alle grote social media platforms groeit TikTok verreweg het hardst, ook in Nederland. Het aantal gebruikers ligt al op de 3 miljoen en het gemiddelde dagelijkse gebruik van de app is 39 minuten. Er zijn veel verschillende manieren om TikTok in te zetten voor jouw bedrijf. Ontdek hoe je TikTok kan inzetten om jouw doelgroep te bereiken.

MAKE YOUR DAY

TIKTOK

Playbackende en dansende tieners. Komt dat ook als eerste in je op als je denkt aan TikTok? Dat was nog in de tijd van Musically. Inmiddels is meer dan de helft van de gebruikers 20 jaar of ouder. De app is inmiddels uitgegroeid tot een social media platform voor vrijwel elke doelgroep. Door middel van het algoritme heeft iedere gebruiker een unieke tijdlijn, beter bekend als de ‘Voor jou’ page. De video’s die jij krijgt te zien op jouw tijdlijn zijn afhankelijk van de volgende factoren:

  • Interactie: op basis van door jou gegeven likes, comments, shares, follows en hoelang jij een video bekijkt;
  • Video informatie: bijschriften, muziek en hashtags;
  • Account instellingen: taalvoorkeur, land van verblijf.

TikTok is daarom hét platform om op een organische manier te werken aan de bekendheid van je organisatie. Zodra het algoritme je content heeft opgepakt, wordt je content gedeeld met gebruikers in een matchend algoritme. Hoe relevanter de content is voor de doelgroep, des te beter de video presteert!

GOOD TO KNOW

VAN TV, NAAR YOUTUBE, NAAR TIKTOK

Onze spanningsbogen wordt steeds korter, dit zie je goed terug in de ontwikkeling van de verschillende media platformen. Denk maar aan TV. Je krijgt reclames voorgeschoteld die je niet kunt skippen. YouTube pakt het anders aan: de eerste vijf seconden zijn verplicht, waarna je de advertentie weg mag klikken. En dan is er TikTok: gebruikers kunnen je video op elk moment weg swipen. En die beslissing, wordt enorm snel gemaakt.

De video’s moeten dus meteen pakkend zijn zodat je de aandacht van de kijkers grijpt. Doe je dat niet? Swipe. Weg. Dus, beter korte video’s met een krachtige en duidelijke boodschap, dan lange video’s.

Naast dat, is het belangrijk om te weten wat jouw doelstelling is. Wil je meer interactie creëren, of meer volgers? Is employer branding interessant of richt je juist op prospecting? Tenslotte is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de doelgroep. Vorm een persona en definieer waarvoor de doelgroep gevoelig is. Daarna kan het creëren van video’s beginnen!

#FOR YOU

DE KRACHT VAN TIKTOK

Het mooie aan TikTok is dat je, in tegenstelling tot Instagram, niet veel volgers nodig hebt om veel mensen te bereiken. Het algoritme van Instagram zorgt er namelijk voor dat organische content amper wordt getoond. Bij TikTok is dat juist tegenovergesteld; je kan al met één video viral gaan!

CREATIVITEIT = KEY!

SOCIAL MEDIA PLANNING

Het allerbelangrijkste op TikTok blijft creativiteit. Zorg dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen, speel in op trends en geef er je eigen draai aan. Het is belangrijk om consistent te zijn in het plaatsen van video’s, want hiermee bouw je een fanbase op. Je naamsbekendheid vergroot, maar ook de mond-tot-mond reclame neemt toe wanneer gebruikers een positief gevoel krijgen bij jouw content.

CREATE CAMPAIGNS

TIKTOK BUSINESS

"Ads that entertain. Campaigns that connect."

TikTok biedt ook de mogelijkheid om te adverteren via het platform. Wil je gaan adverteren op TikTok? Maak dan geen advertenties, maar zet TikTok video’s in als advertentie. Bereik je klanten doelgericht en je behaald sneller resultaat met video’s die aansluiten bij het platform. TikTok kent verschillende manieren van adverteren, namelijk:

  • Infeed-Ads
    Advertenties die voorbij komen op de For You page. Dit is de meeste gebruikte advertentievorm op TikTok. De video’s lijken op gewone TikTok video’s. Het verschil is een button die je kunt toevoegen en staat er dat de video gesponsord is.
  • TopView
    Met een brand takeover trek je gelijk de aandacht. De advertentie wordt namelijk vertoond meteen als je de app opent. Deze advertentie kun je niet overslaan.
  • Branded hashtag-challenges
    Hashtags spelen een grote rol op TikTok. Hashtags helpen gebruikers video’s te vinden waarin ze geïnteresseerd zijn. Met de Branded hashtag-challenge kun je challenges promoten, waardoor de kans groter is dat de challenge viral gaat.
  • Branded Effects
    Branded Effects zijn interactieve stickers of filters die je doelgroep kunnen gebruiken tijdens het maken van een TikTok.

@BUREAUSTRAK

Ook wij zijn te vinden op TikTok. Employer branding is de centrale doelstelling voor onze content. Onze bedrijfscultuur naar voren laten brengen vinden we erg belangrijk. Door humorvolle en herkenbare video’s te maken, nemen we de doelgroep mee in de cultuur van Bureau Strak. Nét zolang totdat ze niets anders willen dan solliciteren bij Bureau Strak natuurlijk ;).

Hoe we dat doen? We spelen in op trends, brengen collega’s onder de aandacht, laten ons kantoorpand zien en we nemen de kijkers mee in onze werkdag.

Een bereik van 7x de Kuip

TIKTOK-VIRAL

Eén van de trends waar we op in hebben gespeeld is “Hij is een 10, maar…”. Op deze trend hebben we werkgerelateerde situaties bedacht typerend bij een marketingbureau. En met succes! Binnen 48 uur is de video 360.000 keer bekeken. Inmiddels is heeft de TikTok meer dan 668.000 mensen bereikt.

All-in Family Resort

Preston Palace

Het All-in Family Resort Preston Palace heeft fantastische faciliteiten voor jong en oud. Van een supercoole kermis tot gezellig samen midgetgolfen, bowlen of naar de bioscoop gaan. Om de jongere doelgroep te bereiken, zet Preston Palace TikTok in om de jonge doelgroep te enthousiasmeren.

Bureau Strak helpt Preston Palace bij het ondersteunen van hun social media kanalen, waaronder TikTok. We geven advies over trending hashtags, goed werkende video’s en bieden ondersteuning. Met resultaat! Sinds begin dit jaar is het aantal volgers op TikTok maar liefst verdubbeld.

zelf aan de slag?

3 tips voor tiktok

  • Neem de video’s gewoon op met een mobiel en bewerk de video’s in TikTok zelf.
  • Start met een teaser zodat je meteen in de eerste 4 seconden de aandacht trekt van de doelgroep. Bijvoorbeeld: ‘Heb jij ook altijd dat…’.
  • Niemand komt op TikTok om reclame te kijken. Zorg er daarom voor dat je advertentie lijkt op een TikTok video.

TIKTOK

SAMEN GAAN WE DE UITDAGING AAN!

Enthousiast geworden na het lezen van deze blog? Wij ook. Samen pakken we deze uitdaging met beide handen aan. We ondersteunen bij het ontwikkelen van concepten, het creëren van content en het in kaart brengen van de resultaten. Samen voor online rendement!